FotografieCluj.BlogSpot.RO

duminică, 5 august 2012

Clădirea Cazinoului Cluj, cu Tokina ultra-wide, 12-24

De cele mai multe ori când ne plimbăm într-un oraş străin, sau pur şi simplu admirăm ce s-a construit sau renovat în urbea noastră - cum e cazul clădirii Cazino, redeschisă publucului clujean din primăvara acestui an - am dori să imortalizăm ceea ce vedem... constatând apoi, cu dezamăgire, că în poze am putut cuprinde mult mai puţin decât am văzut, iar fragmentarea duce la pierderea atmsoferei locului - fiind astfel imposibil a realiza fotografie de călătorie, în urma eforturilor noastre rezultând nişte poze banale.

Acest lucru se întâmplă deoarece majoritatea obiectivelor nu au un unghi de încadrare suficient de larg: aşa-numitele obiective all-around sunt gândite să poată surprinde atât un plan apropiat relativ larg, cât şi subiecte mai îndepărtate - reprezentând, în consecinţă, un compromis acceptabil, dar totuşi departe de optim. Avem în vedere situaţia în care fie pur şi simplu nu ne putem îndepărta suficient de clădirea pe care dorim să o fotografiem, fie, în cazul în care ne îndepărtăm, ne-ar intra în cadru elemente perturbatoare - în genul atât de omniprezentelor cabluri.

Astfel, spre exemplu, obiectivul kit de la Nikon are un unghi de cuprindere destul de limitat, de 76 grade la focala de 18 mm, iar un all-around de clasă mai avansată, precum 16-85, f/3,5-5,6, are deja 83 grade (toate focalele sunt exprimate pentru formatul de senzor DX). Şi totuşi, se poate mai mult - chiar fără a trece în domeniul obiectivelor fish-eye, extrem de spectaculoase, dar care induc distorisiuni artistice, dar inacceptabile în fotografia de arhitectură (dar care se pot dovedi cel puţin interesante în cazul în care doriţi să vă faceţi autoportrete din mână cu DSLR-ul - cum e cazul cu acest Samyang AE 8mm f/3,5 Aspherical IF MC Fisheye).

Există în acest sens obiectivele superangulare (ultra-wide), care vă vor permite să staţi mult mai aproape de subiectul fotografiat, fără riscul că veţi tăia baza clădirii sau că va trebui să ignoraţi o anumită porţiune a acesteia în desfăşurarea orizontală. Puteţi astfel să le cuprindeţi în întregime - aspect extrem de util dacă, spre exemplu, realizaţi fotografii pentru site-urile de stock photography, unde orice eroare de încadrare e penalizată drastic.

Personal, am avut ocazia să testez pe larg un Tokina 12-24mm f/4 AT-X124 PRO DX II, un obiectiv cu o construcţie care, deşi pe alocuri dă senzaţia de plastic finisat aproximativ, e de o calitate optică exemplară - atât în ce priveşte lentilele, cât şi prezenţa celor nu mai puţin de 9 lamele de diafragmă - focalizează precis şi rapid (deşi acest lucru nu este prea dificil dat fiindu-i câmpul de profunzime extrem de extins, de la focala de 12 mm) şi, spre deosebire de obiectivele de început de gamă, dispune de montură metalică, astfel încât schimbările repetate să nu o uzeze prematur.

Puteţi vedea, în cele ce urmează, câteva imagini surprinse cu acest obiectiv de la Tokina, pe un D90. Observaţi unghiul de cuprindere generos, de 99 grade (16 grade în plus faţăd e 16-85 care, credeţi-mă, se simt când nu doreşti să tai colţurile subiectului tău, ce parcă se tolăneşte  în faţa ta), fineţea detaliilor, dar şi faptul că nu sunt induse distorsiuni decât la unghiuri "de atac" mai ascuţite; la fotografierea perpendiculară pe subiect, acestea vor fi minime.



 





Publicitate şi link exchange:

camere foto digitale Dauanunturi.ro Director Web Online arta si cultura Director Web Director web Extralinks Director web gratuit
director web Director bloguri Blog 360 RO Blogoteque Arts blogs Wutzle My Blog! GooLinx

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.