FotografieCluj.BlogSpot.RO

vineri, 9 noiembrie 2012

Pentax K-30 vs Nikon D3100, în fotografia de noapte. Impresii comparative

Vine o vreme când, măcar că găsești orbește orice funcție a aparatului tău, deja ajungi să-i simți limitările - spre exemplu, în cazul D3100-lui meu, granulația destul de pronunțată pe fundalurile de culoare uniformă, precum cerul la ora albastră, sau focalizarea dificilă în condiții de lumină precară... și, desigur, lipsa celei de-a doua rotițe pentru stabilirea parametrilor expunerii, care devine indispensabilă de îndată ce ajungi să fotografiezi aproape exclusiv în modul manual.

De aici și dorința pentru un upgrade... iar cum cei de la Nikon nu au mai lansat modele noi pe senzor crop pentru entuziaști din 2010, profesionale chiar mai demult, iar un full-frame precum D600 încă e în afara posibilităților mele financiare, tendința de a mă reorienta spre Pentax îmi pare ca tot mai naturală...





  camere foto

Alegerea mi se îndreaptă, în consecință, înspre două modele din gama Pentax, K-30, un aparat de nivel mediu, lansat în iulie 2012, sau noul K5-II, anunțat la Photokina și care va fi disponibil la comercianți începând cu finele lui noiembrie - acest din urmă model reprezentând vârful de gamă pe senzor crop.

Mulțumită unui amic fotograf (al cărui portofoliu îl puteți viziona pe site-ul Erke, precum și pe Flickr), care a devenit de curând fericitul posesor al unui Pentax K-30, am avut ocazia de a-l testa comparativ cu Nikonul meu, într-o ieșire de seară - practic, într-o sesiune de fotografie nocturnă, dată fiind ora apusului din această perioadă a anului.

Într-o primă fază, am fost surprins de dimensiunile extrem de compacte ale K-30: Pentax-ul e, pe două din dimensiunile sale, o fracțiune mai mic decât D3100; cu toate acestea, K-30 e cu 82 grame mai greu decât D3100, semn al materialelor de calitate superioară utilizate și al cauciucului suplimentar, pentru o priză mai bună în mână și izolare împotriva apei. (Avem de-a face cu un model certificat ca rezistent la apă și îngheț, ceea ce ar trebui să facă din K-30 o alegere ideală pentru ieșirile de iarnă).

Cu toate acestea, micuțul nu trebuie subestimat: e departe de a fi un aparat pentru începători, sau cel puțin departe de ceea ce alți producători ne-au obișnuit pe aparatele de început și mijloc de gamă: K-30 dispune de un vizor optic cu pentaprismă, cu o imagine mai clară și mai luminoasă decât cea oferită de sistemul de oglinzi de pe D3100, pentaprisma dovedindu-se excelentă în țintirea subiectelor pe timp de noapte (reflexiile sunt minimizate, astfel încât ochiul ațintit prin vizor va obosi mai puțin).

De asemenea, K-30 dispune de două rotițe pentru stabilirea parametrilor expunerii (D3100/3200/5100 dispun de una singură), fapt ce îl plasează net în categoria modelelor destinate fotografilor entuziaști și avansați, precum Nikon D7000 (model care însă începe să sufere de trecerea timpului, deși, după toate aparențele, producătorii îl vor mai menține pe piață, neglijând dezvoltarea segmentului de mijloc al pieței, în detrimentul aparatelor pentru începători, precum nou-anunțatul D5200 și al mult mai scumpelor full-frame, precum D600).

Trecerea pe Pentax poate fi ușor derutantă la început, rotițele având exact funcțiile opuse față de cum mă obișnuisem pe Nikon D70: cea frontală controlează timpul de expunere, iar cea dorsală, dinspre utilizator, diafragma. Acest lucru poate fi totuși util în fotografierea cu blitz, în situațiile când stabilim un timp de 1/125-1/160, iar mai departe jonglăm cu rezultatul final al expunerii din diafragmă și puterea de declanșare a blitzului.

Dincolo de aceste aspecte ce țin mai mult de ergonomie decât de realizarea efectivă a imaginilor, două elemente mi s-au părut însă net în favoarea K-30: excelentul sistem de focalizare cu detecție de fază (în experimente de panning nocturn, am reușit să focalizez corect în de trei ori mai multe situații decât cu D3100), și fotografiile lipsite de granulație pe culorile închise, la expunerile prelungite.

Alte aspecte în favoarea Pentax sunt constituite de mici detalii, dar care se pot dovedi extrem de utile: la declanșarea cu temporizator, K-30 activează funcția mirror lock-up de la începerea numărătorii, astfel încât imaginea să nu fie afectată de tremurul pricinuit de ridicarea oglinzii (aspect util în special în astrofotografie), prezența unei ușițe în parasolar, pentru reglarea facilă a filtrului de polarizare sau de densitate neutră, sau faptul că, până și obiectivul 18-55 vine cu element frontal fix, ceea ce permite utilizarea optimă a anterior-amintitelor filtre.

În perioada următoare, rămâne să mă decid dacă voi alege K-30, sau K5-II, la care apreciez viteza de operare sporită (multe funcții care pe aparatele de clasă consumer sunt disponibile doar în meniuri, pe acest model de clasă profesională, dispun de butoane și controale dedicate), precum și ecranul pentru parametri din partea superioară - un ajutor de nădejde, când dorești stabilirea rapidă a parametrilor fără să mai aprinzi ecranul principal, economisind astfel miliamperi prețioși pentru ședințele foto prelungite (este adevărat că pentru K-30 există un adaptor ce permite alimentarea cu baterii AA plasându-le direct în locașul acumulatorului, dar pe de altă parte, nu exclud nici achiziționarea unui grip dedicat pentru K5-II, ce se poate dovedi util în ședințele foto de portretistică).

Puteți vedea mai jos două capturi de test, extrase din fișierele Raw realizate de ambele camere, fără alterarea pe PC a parametrilor acestora (atât imaginea de ansamblu, cât și detalii, 1:1, la dimensiunile date de cei 16, respectiv 14 megapixeli).




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.