FotografieCluj.BlogSpot.RO

miercuri, 26 decembrie 2012

Clujul, gatit de Craciun. O incursiune nocturna

Ca în fiecare an, municipalitatea clujeană, în parteneriat cu unii din cei mai notabili agenți economici ai urbei, se îndeletnicește cu împodobirea orașului - astfel încât acesta să denote un aer de pavoazat de sărbătoare.

Dintre decorațiunile specifice iernii amplasate în peisajul urban, ies în evidență luminițele multi- sau, adesea, monocolore, care sunt totuși departe de a fi monotone. Din contră, decoratorii au reușit o inspirată distribuție tematică a acestora, în varii locații de maxim interes din centrul Clujului.

Să le explorăm, în continuare, pe fiecare dintre acestea. 
  camere foto


Îinainte de a scoate însă D90-ul la o tură fotografică într-o seară de iarnă, am încărcat cele două baterii En-El3E pe care le dețin (cunoscut fiind faptul că frigul e probabil cel mai mare "dușman" al bateriilor cu litiu, dar și faptul că expunerile prelungite, necesare în fotografia de noapte, necesită și ele un aport de energie crescut). Și fotografierea cu telecomandă va presupune un consumator de curent în plus (receptorul în infraroșu de pe aparat): astfel, se ajunge la situația în care am avea nevoie de mai mult curent tocmai când autonomia acumulatorilor are de suferit.

O pregătire atentă pentru o atare ședință foto include deci inevitabil atașarea unui grip la aparat, dublându-i practic autonomia, fără a fi nevoie să schimbăm acumulatorii în stradă (personal, utilizez un PowerGrip ND80, produs de Meike, dar care reproduce fidel funcționalitatea de pe originalul Nikon; constat totuși că autonomia nu are de suferit într-o asemenea proporție pe cât era cazul în trecut: o scădere de la aproximativ 800 cadre la cca. 550 cu o încărcare e absolut tolerabilă în majoritatea situațiilor; a avea însă "rezerva" gata pregătită ne conferă însă un plus de siguranță, noi știind astfel că nu riscăm să rămânem în pană de curent exact când subiectul devenea mai interesant).

În ce privește telecomanda, am optat pentru originalul de la Nikon, ML-L3, care, în plus față de modelul oferit cu grip-ul ND-80, dispune de un toc pentru transport, atașabil la cureaua aparatului - astfel încât telecomanda să fie în permanență la îndemână. (Da, cu alte cuvinte dispun în prezent și de o telecomandă compatibilă, MK-MLL3, precum cea de pe site-ul F64, nou-nouță, cu folia păstrată pe baterie; în cazul în care sunteți interesați de a o achiziționa, contactați-mă cu încredere :) ).

Despre trepied să nici nu mai vorbim, este un accesoriu indispensabil în fotografia nocturnă; e ar fi însă de menționat este filtrul UV - util în majoritatea situațiilor, păstrabil pe obiectiv și ca protector împotriva șocurilor mecanice și zgârieturilor, însă complet nepotrivit pe timp de noapte: determină apariția unor halouri deranjante la distanță mai mare sua mai mică de fiecare sursă de lumină ce apare în cadru - așa că, mai bine lăsați-l acasă și, eventual, folosiți un obiectiv ieftin, precum 18-55 (cu calități optice excelente la focala sa cea mai largă, de 18 mm, peste ceea ce oferă 18-105 de exemplu), de care să nu vă îngrijorați.

Acum, câteva considerente privind expunerea: asfaltul acoperit de gheață reflectă lumina, astfel încât timpul de expunere va fi sensibil mai scurt decât într-o noapte cu asfaltul uscat; pentur a putea obține efectele care dau șarmul fotografiilor nocturne, precum dârele de lumină lăsate de automobilele în trecere, vom închide câteva trepte în plus diafragma, ceea ce ne va ajuta și la obținerea unei profunzimi sporite a scenei.

Combinații de tipul 5-6 sec. - f/11-f/13 se pretează excelent la astfel de scene, păstrând sensibilitatea ISO la un minim de 200 (și, astfel, ținând și granulația sub control). Iar cum fotografiem de pe trepied, declanșând cu telecomanda, acest lucru nu va reprezenta o problemă. Dacă apar dificultăți la focalizare, deoarece aparatul ar fi țintit spre o zonă de un colorit uniform, o soluție o reprezintă prefocalizarea, urmată de reîncadrare și declanșare cu telecomanda, pe modul Delayed remote, ținând AF-Lock-ul apăsat.

Astfel, în cele cca. 2 secunde dintre momentul acționării telecomenzii și declanșarea efectivă, aparatul va avea timp suficient să se stabilizeze, imaginea finală nefiind afectată de neclaritatea de mișcare - un risc cât se poate de real la fotografierea în absența telecomenzii.

În ce privește destinațiile alese, mi-am pornit turul din Piața Mihai Viteazul, un loc de obicei agitat, dar foarte prietenos cu fotografii în liniștea ajunului de Crăciun, când o mână de oameni abia mai anima peisajul. Am continuat cu Piața Unirii, locația cea mai spectaculoasă, care este legată de Piața Avram Iancu de Bulevardul Eroilor, și el gătit corespunzător de sărbătoare.

Clujul gătit de sărbătoare își are farmecul său, ce nu poate fi gustat pe deplin decât cu aparatul în mână (sau, mai exact, pe trepied). Vă las să vă convingeți de acest lucru, prezentându-vă seria de imagini pe care am realizat-o.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.