FotografieCluj.BlogSpot.RO

joi, 21 februarie 2013

Deschiderea seriei 19 a Scolii de Fotografie Art-Image. Un nou parteneriat cu Nikon

Pe 14 februarie 2013, în calitate de membru al Asociației Art-Image, am participat la deschiderea inaugurală a seriei cu numărul 19 a Școlii de Fotografie din cadrul acesteia, în Sala Media a Bibliotecii Județene "Octavian Goga", Cluj.

Gazdele evenimentului au fost dl. președinte Mircea Albu, AFIAP, alături de cei cinci formatori implicați în instruirea unei noi generații de fotografi.

Au asistat la expuneri cei 41 de "boboci", alături de mai vechii membri ai Asociației. Întrucât, în urmă cu doi ani, m-am înscris și eu pe un parcurs similar, sunt în măsură să îi asigur pe noii cursanți că au făcut o alegere inspirată, la finele unui semestru de școală foto vor fi incomparabil mai edificați asupra acestui fascinant domeniu decât în prezent - și, în același timp, vor fi hotărâți că vor să cunoască mai mult.

camere foto

Deschiderea inaugurală a Școlii de Fotografie a marcat însă, de această dată, și o premieră notabilă: încheierea unui parteneriat dintre Asociația Art-Image și Skin Media, distribuitorul Nikon pentru România. Pe cale de consecință, compania l-a delegat pe dl. Mihai Olaru, manager de produs al Nikon, să susțină o prezentare a gamei de aparate și obiective ale firmei japoneze, organizând, la finele acesteia, o sesiune de testare.

Cursanții au avut astfel ocazia de a vedea o excelentă clasificare a modelelor curente de aparate de fotografiat digitale - de la "săpuniere" compacte de tipul Nikon L25, un model destinat celor care doresc capturarea unor imagini acceptabile, fără a avea cunoștințe de tehnică fotografică, și până la impresionantul D4, un model de clasă profesională, destinat preponderent fotografilor de sport... cu alte cuvinte, de toate pentru toți, de la 199 la 22.999 lei.

Reprezentantul companiei a prezentat, după o scurtă trecere în revistă a istoricului acesteia, principalele avantaje care diferențiază Nikon de concurență, de la montura rămasă neschimbată de zeci de ani și până la prețurile similare practicate pe întreg curpinsul Europei și S.U.A.... deși, personal, consider acest aspect, rezultat dintr-un control strict al canalelor de distribuție, ca fiind mai degrabă un avantaj pentru companie, decât pentru clientul final (în condițiile în care, spre exemplu, ne-am putea cumpăra un Canon când călătorim în Austria sau S.U.A., sau un Pentax din Marea Britanie, la un preț sensibil mai mic... astfel îmbinând în mod optim pasiunea pentru fotografia turistică cu elementul pragmatic).

Nici seria de aparate mirrorless nu a fost neglijată, un V2 fiind disponibil spre testare, împreună cu adaptorul 1 FT1 F. Am avut ocazia de a pune obiectivul meu de 50 mm, f/1,8, pe Nikon 1 V2. Astfel, aplicând factorul de crop de 2,7x, era ca și cum pe senzorul format CX al aparatului aș fi avut un obiectiv de 135,7 mm de pe full-frame! A trebuit însă să ajustez manual focalizarea, mirrorless-urile neavând motorul de autofocus, rezervat DSLR-urilor de clasă medie și profesională.

Totuși, nu pot spune că nu mi-a plăcut senzația de a avea o focală lungă și o diafragmă deschisă într-un volum și la o greutate minimă. Dacă ținem cont și de viteza impresionantă a V2-ului (despre care am relatat într-o postare anterioară), ajungem la concluzia că mirrorless-urile pot reprezenta o alegere interesantă ca soluție "de buget", pentru amatorii de fotografie de sport nefinanțați de un trust puternic de presă.

Că tot pomeneam de fotografia de sport, a mai fost disponibil spre testare un obiectiv 200-400 mm f/4 (preț promoțional 25199 lei la F64), montat pe Nikon D4, cu care am avut ocazia de a realiza câteva cadre de probă. Dincolo de prețul ansamblului, ce se apropie de pragul psihologic de 50.000 lei, chiar mai impresionantă e greutatea ansamblului: obiectivul cântărește 3360 grame, iar corpul aparatului, 1340 (deci mai mult decât dublul D90-ului meu). 
Ansamblul totalizează astfel nu mai puțin de 4,7 kilograme (!), clar fiind recomandată utilizarea sa de pe un trepied solid.

De altfel, cei de la Nikon au prevăzut și acest aspect: aparatul a fost instalat pe un cap trepied cu manșoane Giottos  (la o identificare vizuală, modelul MH-5001, sau o versiune puțin mai veche), susținut de un trepied de clasă profesională de la același producător.

În încheiere, vă prezint câteva imagini de la curs, precum și din sesiunea de teste - realizate cu vechiul meu Nikon D70 + 50 mm f/1,8, respectiv cu 105 mm micro f/2,8, cât și cu D4+200-400 mm f/4. Din rațiuni didactice, am decis includerea parametrilor de expunere, stocați în EXIF-ul fișierelor originale (cu mențiunea că am ales valorile astfel încât să realizez un compromis acceptabil între lumina insuficientă pentru fotografierea din mână, fără blitz, focalele folosite și riscul de a obține granulație supărătoare la creșterea sensibilității ISO pe D70).

D70, 50 mm, 1/45, f/1,8, ISO 200

 D70, 50 mm, 1/45, f/1,8, ISO 200

D70, 105 mm, 1/20, f/3,3, ISO 800 

 D70, 50 mm, 1/30, f/1,8, ISO 200

 D4, 240 mm, 1/100, f/4, ISO 8000

 D4, 340 mm, 1/160, f/4, ISO 8000


Susțin proiectul:
http://calatorie-fotografie.forumgratuit.ro/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.