FotografieCluj.BlogSpot.RO

miercuri, 6 februarie 2013

Nikon D5200, testat la Yellow Store Cluj

În cursul lunii decembrie, Nikon lansa modelul D5200, succesorul popularului DSLR destinat începătorilor cu pretenții, D5100.

Am avut de curând ocazia de a-l testa îndeaproape, în cadrul unei prezentări organizată de reprezentanții distribuitorului Nikon pentru România, Skin Media, în magazinul companiei dintr-un mall clujean.

D5200 devine astfel cel mai nou aparat al companiei japoneze, dotat cu un senzor APS-C (format 23,5x15,6 mm),  tip CMOS, cu o rezoluție impresionantă pentru clasa sa, de 24,1 MPx.

Pentru moment, la prețul de lansare de 3999 lei (cu obiectivul kit), acesta este mai apropiat de modelele semiprofesionale precum D7000 și vizibil peste vechea generație, D90... să vedem, în cele ce urmează, în ce cazuri se justifică investiția.

În primul rând, să amintim că aparatele din seria D5x00 sunt singurele DSLR-uri de la Nikon dotate cu ecran orientabil, acesta fiind extrem de practic în numeroase situații, de la realizarea de autoportrete (în special în cazul în care nu folosim o focală foarte scurtă), la fotografierea din poziții dificile (de exemplu, la festivaluri, sau în cazul copiilor și animalelor mici), devenind o facilitate aproape indispensabilă la filmare, unde este mult mai ușor a ține subiectul în același punct al cadrului atunci când îl poți privi din unghiul optim, fără a fi stânjenit de unghiul de vizualizare al LCD-ului.

Din punct de vedere al ergonomiei, D5200 păstrează dispunerea butoanelor de pe D5100, aceasta fiind influențată în mod evident de prezența balamalei pentru orientarea ecranului: devenind imposibilă amplasarea butoanelor încolonate pe partea stângă a aparatului, precum la toate modelele cu ecran fix, căutarea lor va necesita o (scurtă) perioadă de acomodare - sau îi va determina pe unii să devină fani exclusivi ai acestei serii de aparate.

Ținând însă cont că Nikon a păstrat structura comenzilor, cu minime modificări cel puțin de la D70 încoace, acomodarea va fi una rapidă, un nikonist pasionat descurcându-se bine cu noul aparat încă din primele momente de utilizare.

Principala carență - în viziunea cuiva care fotografiază mai mult pe modul Manual, din dorința de a avea permanent controlul asupra expunerii - este că aparatul nu dispune de două rotițe pentru stabilirea parametrilor expunerii. În consecință, precum în cazul modelului pentru începători, D3100, în modul Manual unica rotiță disponibilă va controla timpul de expunere, iar pentru stabilirea diafragmei, vom ține apăsat butonul +/- și vom acționa de aceeași rotiță - fapt mai puțin comod și destul de consumator de timp.

Ținând însă cont că D5200 se adresează mai degrabă celor aflați la început de drum în explorarea fotografiei, acest lucru nu este o problemă majoră: oricum, este recomandabil ca, până ne obișnuim cu principalii parametri ai expunerii și efectul lor asupra imaginii finale, să folosim modurile predefinite și semiautomate.

Însă, personal, aș recomanda oricui să studieze cât mai des parametrii expunerilor realizate: învățând parametrii aleși implicit de aparat în numeroase situații, poți ajunge să îi alegi apoi singur și, mai important, să îi alterezi în direcția dorită pentru efectul optim (făcând puțină "echilibristică" între profunzimea de câmp, riscul de încețoșare și granulație - pentru a aminti efectele parametrilor tehnici, diafragmă, timp de expunere și sensibilitate ISO).

Producătorii laudă D5200 ca dispunând de același sistem de focalizare, cu 39 puncte, ca și modelul de top pe senzor crop, D7000, și modelul de început de gamă pe full-frame, D600. Totuși, cel puțin în sesiunea de teste desfășurată în interior, nu m-am convins de performanța sa (deși, în același spațiu, testasem atât D7000, cât și D600): acestea din urmă permit și selectarea în blocuri de câte 4 a punctelor de focalizare, iar sistemul de focalizare cu detecție de fază este vizibil mai performant pe acestea decât pe D5200, care se comportă mai apropiat de modelele entry-level, precum D3100, decât de D7000 și D600, doar că oferă o suprafață ușor mai mare din care poate fi ales punctul de focalizare și o precizie mai bună în poziționarea acestuia.

Un alt element avantajos - împrumutat de la modelele de vârf de gamă pe senzor APS-C, precum D90/D7000 - îl reprezintă prezența senzorului în infraroșii: cu alte cuvinte, puteți declanșa la telecomandă, eliminând astfel, spre exemplu, problema realizării autoportretelor cu declanșarea întârziată, când inevitabil nu puteam plasa punctul de focalizare exact unde avea să se afle subiectul, trebuind recurs la varii artificii de prefocalizare, cu aproximările de rigoare.

Aparatul dispune de asemenea de modul intervalometru, preluat de pe D7000, grație căruia expunerile multiple ale aceluiași subiect, la intervale de timp predefinite, cum e cazul în fotografia documentară, devin mult mai ușor de realizat.

În ce privește rezoluția, faptul că dispunem de mai mulți pixeli pe unitatea de suprafață, contrar afirmațiilor hazardate ale unor "cârcotași", nu se traduce în granulație mai pronunțată; acest lucru ar fi valabil doar pentru aparate de aceeași generație, evoluția tehnologică ducând la senzori tot mai performanți, cu o comportare mai bună în lumină slabă, chiar la valori crescute ale sensibilității ISO și la rezoluții tot mai mari.

Putem aprecia astfel că un D5200, cu ai săi 24 MPx, se poate dovedi util când dorim fie listări de mari dimensiuni, fie când facem fotografie comercială, caz în care vom putea face decupaje (crop) mai strânse, încadrându-ne mai cu ușurință în limita minimă impusă de agențiile de stock photography.

Puteți, în cele ce urmează, vedea câteva imagini făcute cu noul D5200, neprelucrate, precum și o imagine comparativă, între acesta și al meu D90.




7 comentarii:

  1. Astept si un test la EOS 700D si, eventual, un scurt comentariu “D5200 vs 700D” pentru a alege unul dintre ele.
    Din cate am vazut pana acum, D5200 are un senzor care ofera imagini mai bune. (Desi, pe o suprafata nu cu mult mai mare are sase milioane de pixeli in plus, adica 24 in loc de 18. Rezulta o densitate mai mare de pixeli mai mici care, iata, in cazul de fata pare a nu deranja detaliile). Alt punct forte al lui 5200 ar fi si sistemul de autofocus copiat de la D7000, cu 39 puncte.
    In fine, 700D pare a avea un corp din materiale mai solide, un ecran net superior (si tactil pe deasupra), un motoras de autofocus incorporat si un ISO maxim fara boost, mai ridicat.
    As dori sa vad si testul dv cu 700D si parerile de rigoare. Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  2. De îndată ce voi avea ocazia, voi realiza și un test cuprinzător pe această temă. Încă nu apar nici în comparatorul de la DXO Mark detalii despre 700D. Deși strict după specificații pare același ca senzor pe anteriorul model, 650D, dacă era cazul cei de la DXO ar fi reprodus scorurile - deci tind să cred că e un model nou, chiar dacă identic ca rezoluție (18 MPX) și sensibilitate ISO maximă (12800, expandabil la 25600).

    Până atunci, ce aș preciza este că problema denistății pixelilor nu trebuie pusă în mod absolut, ci doar pentru o generație dată de aparate (altfel un D70 cu 6 MPx ar fi mult superior D7100-lui cu 24, suprafața senzorului APS-C fiind practic aceeași - ceea ce nu e cazul).

    RăspundețiȘtergere
  3. ce ai recomanda intre D5100 si D5200. Este justificata diferenta de pret?

    Mersi!

    RăspundețiȘtergere
  4. În ultima poză, cea comparativă, în ambele poze este același D90. D5200 nu are ecranul LCD monocrom adițional. Cu respect!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru observație, poate trebuie să fac și eu unele precizări:
      Clar că e, și trebuia să fie un același aparat în fotografii, ca să se vadă diferențele de calitate dintre poze. În comparație sunt aparatele cu care sunt făcute pozele, nu aparatul înfățișat în ele.

      Prima poză, cea din stânga, e făcută cu D90-ul meu, iar cea din dreapta, cu D5200-le din Yellow Store (și de aceasta, fiind legat cu cablu, un pic diferă unghiul din care am putut declanșa). D90-ul expus în magazin mi-a servit ca reper comun pentru ambele aparate :).

      Ștergere
  5. Buna,
    As dori sa-mi cumpar un DSLR, insa sunt intr-o mare dilema :) Pareri referitoare la ceea ce ar fi ok sa aleg dintre un Nikon D5200 si Canon EOS D600?? Sunt entry-level si de aceea cei ce au experienta in arta fotografiei, as dori sa ma ajute putin!! Multumesc mult

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salutare,
      Aș aduce două argumente în favoarea Nikon-ului:
      1. Canon tinde să sacrifice calitatea materialelor folosite la construcția aparatelor pentru amatori, pe care când le iei în mână ai senzația că sunt montate neglijent și construite dintr-un plastic ieftin. Poate că ideea lor ar fi să te împingă spre modelele mai scumpe (de la 7D în sus), însă ceea ce reușesc e să arate că Nikon are o calitate mai bună a construcției :D.
      2. Eu mi-am cumpărat primul Nikon, un D3100, după ce nu am fost mulțumit de un aparat compact Canon A1100is și după ce am testat un 550D, care scotea culori destul de nenaturale, în lumina unui studio în care pozele făcute cu un Nikon D90 erau impecabile... poate că acestea sunt considerente subiective, însă pe mine așa m-au influențat.

      Ștergere

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.