FotografieCluj.BlogSpot.RO

luni, 18 martie 2013

Nikon 50 mm AF-D, cel mai abordabil obiectiv compatibil full-frame. Impresii despre exemplarul personal

Unul din puținele obiective lispite de motor intern de focalizare încă produse de Nikon este cel fix cu focala de 50 mm, f/1,8 AF-D.

Dacă acest lucru ar putea fi privit ca un dezavantaj de posesorii DSLR-urilor pentru începători, precum D3100/D3200, devine un avantaj pentru posesorii aparatelor de clasă medie și superioară (D90/D7000/D7100/D600/...), când constatăm că obiectivul e, la 155 grame, cel mai ușor din gama Nikon (prin comparație, fixul de 35 mm f/1,8, dotat cu motorul AF-S, are 210 grame)... și oricum cărăm după noi motorul de focalizare încorporat.

De asemenea, la 549 lei, fixul de 50 mm este cel mai abordabil obiectiv compatibil cu aparatele cu senzor full-frame (D600, D800E, D4), fapt ce înseamnă că îl veți putea păstra mult timp de acum încolo, chiar dacă sunteți încă pe DX.





După cum îl indică și sufixul D, avem de-a face cu un obiectiv care poate funcționa și complet manual, fiind prevăzut cu inel pentru ajustarea diafragmei (majoritatea obiectivelor din prezent - seria G, mai exact - au renunțat la acesta, diafragma putând fi ajustată exclusiv electronic, din interfața aparatului).

Acest lucru este extrem de practic din două perspective: pe de o parte, obiectivul poate fi montat și pe aparatele pe film complet manuale, precum FM-10 (încă prezent în oferte, spre exemplu la F64, chiar dacă sporadic) și, pe de alta, poate fi utilizat fără probleme și cu tuburi de extensie macro, sau cu un inel inversor. (În cazul în care am folosi obiective din seria G, ar trebui să tragem în permanență la diafragma cea mai închisă, cu inevitabila lungire a timpului de expunere).

Un aspect interesant al obiectivului de 50 mm este o altă reminiscență a trecutului, dar care e cât se poate de instructivă: etalonarea scării telemetrice și a câmpului de profunzime: când e realizată corect focalizarea, putem citi distanța până la subiect (între 0,45 și 3 metri), aceasta fiind salvată și în EXIF-ul imaginii.

Utilizând gradația diafragmelor, plasată imediat în spatele scalei telemetrice, vom putea determina până la ce nivel va trebui să închidem diafragma pentru a obține profunzimea de câmp pe distanța specificată, în fața și în spatele subiectului. Spre exemplu, dacă focalizăm la un metru și închidem diafragma la f/22, câmpul de profunzime se va întinde între 0,85 metri și 1,30 metri, măsurați de la poziția de fotografiere (observăm că se păstrează fracția general aplicabilă a câmpului de profunzime, care se întinde în proporție de 1/3 în fața subiectului și 2/3 în spatele său).

Nu am vorbit însă până acum de principalul atu al obiectivului de 50 mm, anume faptul că este unul foarte luminos: permițând deschiderea diafragmei până la valoarea de f/1,8, timpul de expunere de care vom avea nevoie pentru o imagine corect iluminată se reduce de cca. 4 ori față de f/3,5, și de 8 ori față de f/5,6. Concret, în loc să fotografiem la un timp de expunere de 1/8 sec, riscând apariția neclarității de mișcare, vom putea utiliza mult mai sigura valoare de 1/60, nefiind nevoiți să apelăm la creșterea sensibilității ISO și la granulația sporită ce o însoțește.

Un alt avantaj decurcând de aici este posibilitatea de a fotografia la timpi extrem de scurți de expunere - ducând aparatele spre limitele posibilităților lor tehnologice. Putem astfel obține instantanee ce par înghețate, încremenite în neant, senzație la care contribuie și profunzimea de câmp redusă, ce generează efectul de estompare a fundalului atât de îndrăgit de fotografii de portrete, sport și wildlife (eu am decis să vă prezint exemplul propriului câine, în salt :) ).

În plus, spre deosebire de obiectivul de 35 mm, care am constatat că, în practică, la diafragme mai mari de f/2,2, generează imagini estompate, mai difuze decât ar fi necesar și în zona unde e plasat punctul de focalizare, totul trecând în bokeh, cel puțin exemplarul meu de 50 mm este cât se poate de scharf chiar la deschiderea maximă a diafragmei (cu condiția, desigur, să plasăm punctul de focalizare corect și să nu ne mișcăm deloc în timpul expunerii).

Atât pe Nikon D90, cât și pe D70, focalizarea se realizează precis și rapid - chiar pot spune că a devenit unul din obiectivele mele preferate la fotografierea cățeilor pentru expoziția "Prietenie", pe care am organizat-o în cursul lunii februarie. În schimb, dacă aveți un ochi ager, sau utilizând LCD-ul, obiectivul poate fi utilizat cu succes și în modul de focalizare manuală. Am avut o dată ocazia de a-l testa, utilizând adaptorul FT-1, pe un mirrorless V1, cu rezultate absolut mulțumitoare.

În continuare, vă invit să vizionați câteva imagini realizate cu obiectivul fix de 50 mm, f/1,8 AF-D, împreună cu parametrii lor EXIF.

D90, 1/4000 sec., f/2,8, ISO 200

D90, 1/1250 sec., f/5,6, ISO 400

 D70, 1/30 sec., f/1,8, ISO 640 (Unsharp mask aplicat în Photoshop Elements)

  D90, 1/125 sec., f/2,2, ISO 800

6 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Cu plă, mă bucur că am putut fi de folos :). Între timp am folosit destul de mult obiectivul, chiar îmi place "jucăria". Am mai scris despre cum se comportă și în interior, detaliindu-mi impresiilela de la o expoziție de modelism feroviar - în postarea http://fotografiecluj.blogspot.com/2013/06/expozitia-de-modelism-feroviar-din-gara.html .

      Ștergere
  2. Mulțumesc și eu... O prezentare foarte utilă.
    Doar o observație am... a 3-a poză este destul de fuzzy...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În lumina destul de precară dată de câteva neoane situate pe tavanul înalt, aș spune că D70-ul din 2005 s-a descurcat chiar acceptabil. ISO 640 e cea mai înaltă rezoluție la care poți folosi imaginile obținute cu acest aparat - care scoate poze chiar bune la ISO 200, dar atinge un maxim de 1600 (teoretic, pentru că nu prea ai ce face cu pozele de la ISO 800 in sus, din cauza granulației). În prezent nu mai dețin aparatul respectiv, am reușit să-l vând la cca. o lună după realizarea cadrului de care spuneai :).

      Ștergere
  3. Ah, și văd că linkul în care zici de pozele în interior nu mai există.
    http://fotografiecluj.blogspot.ro/2013/06/expozitia-de-modelism-feroviar-din-gara.html%22

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Link-ul e funcțional, nu știu de unde au apărut niște ghilimele în plus la el la publicarea comentariului anterior: http://fotografiecluj.blogspot.ro/2013/06/expozitia-de-modelism-feroviar-din-gara.html .
      Mulțumesc pentru identificarea erorii!

      Ștergere

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.