FotografieCluj.BlogSpot.RO

sâmbătă, 4 mai 2013

Nikon D70 - turul de adio, str. Kogalniceanu si piata Stefan cel Mare, Cluj

Ajungi inevitabil să te atașezi de aparatul tău de fotografiat, care devine parcă o extensie a propriului creier: de la un punct, parcă îți amintești locurile vizitate prin (penta)prisma fotografiilor realizate, mai degrabă decât prin cele întipărite nemijlocit în memorie.

Și cu cât petreci mai mult timp fotografiind cu un singur aparat, sau cel puțin cu modele ale aceluiași producător, cu atât mai tare te vei atașa de dispunerea comenzilor pe acesta și, în același timp, vei ști mai bine ce efect au acestea asupra imaginii pe care dorești să o obții.

Totuși, de la un punct ajungi să vrei mai mult, simțind că aparatul pe care îl ai a devenit cel puțin limitat pentru vremurile în care trăim... așa că, de îndată ce bugetul ți-o permite, un upgrade va veni ca de la sine.

Amintirea aparatului care ne-a servit cu credință însă rămâne! 


Acesta a fost, de fapt, și cazul meu: dețineam, începând cu martie 2011, un DSLR Nikon D3100 - de care sunt destul de mulțumit și în prezent, doar că, fotografiind mai mult pe modul manual, ajunsese să mă deranjeze lipsa celei de-a doua rotițe, pentru stabilirea diafragmei. Eram de asemenea destul de dezamăgit de latitudinea de expunere destul de redusă a D3100-lui, ce se traduce în imagini puțin contrastante pe timp de noapte, în cazul expunerilor lungi - care ar trebui să fie deliciul pasionaților de fotografie urbană și de călătorie.

În aceste condiții, un an mai târziu, nu am putut rata ocazia - extrem de convenabilă dpdv. financiar - de a intra în posesia unui Nikon D70. Aparatul, deși avea o rezoluție modestă în prezent, de doar 6 MPx și fusese utilizat destul de intens - adunase cca. 56000 cadre din 2005 încoace, de când un prieten îl achiziționase de la sediul B&H Photo din New York - era în stare acceptabilă de funcționare... iar comportamentul mai bun pe timp de noapte (la sensibilități ISO reduse, desigur), vizorul cu pentaprismă în locul sistemului de oglinzi de pe D3100, a doua rotiță pentru controlul diafragmei, ecranul ce afișează parametrii expunerii din partea superioară și senzorul pentru telecomanda în infraroșii m-au cucerit imediat, așa că nu puține au fost ocaziile în care să iau ambele aparate cu mine (în lumină bună, pe timp de zi, D3100-le, cu ai săi 14 MPx, rămânând net în avantaj).

A venit însă și Black Friday... ocazie cu care pur și simplu nu am putut rezista ofertei celor de la Foto Hobby Shop și mi-am achiziționat un D90 care, pe scurt, reunește ce e mai bun din ambele aparate, fără a avea niciunul din dezavantajele unui model de clasă medie "obosit" de timp sau ale unui entry-level. Nu cred că mai e necesar să precizez că Nikon D90 a devenit preferatul meu (mai ales la prețul său redus de acum), ajunge doar să vă spun că al meu are deja peste 5000 declanșări începând din noiembrie.

Două aparate pot fi utile oricărui fotograf, în condițiile în care îți permit să ai întotdeauna la îndemână două configurații de obiective (fie cu focale diferite, care să se completeze reciproc, fie un zoom și un fix luminos, spre exemplu). Devine astfel posibilă alternarea mult mai rapidă  a încadrărilor, fără a mai pierde timp prețios cu schimbarea obiectivelor - și reducând totodată riscul pătrunderii prafului pe senzorul aparatului, în momentul detașării obiectivului.

De acord... însă trei aparate sunt pur și simplu prea multe, așa că am decis să scot vechiul D70 la vânzare. Acest lucru s-a dovedit mult mai ușor de spus (sau, mă rog, de publicat anunțurile) decât de făcut, deși aparatul avea două acumulatoare, ocular nou și două card-uri CF - după cum ați putut citi în postarea în care îi anunțam vânzarea, care a acumulat 160 vizitatori (și 206 pe forumul nikoniștilor, plus alte câteva zeci pe site-uri mai mici).

Norocul mi l-a adus o promoție de la F64 de la începutul lunii aprilie, în care era oferit un voucher de cumpărături de 500 lei, pentru achiziționarea unui DSLR Nikon nou, în schimbul unuia vechi, dar funcțional. Instantaneu, am decis să-l ofer pe forumurile foto pe care eram înscris. Interesant este că aparatul a fost dorit de cineva din Suceava, care și-l dorea pentru când merge la țară... și la preț de casare (370 lei), pare-se că i-a fost cât se poate de convenabil, astfel încât am "bătut palma" (telefonic) și i l-am trimis ramburs.

În ultimul weekend în care am deținut aparatul, am decis să-i mai fac un tur de adio, în care să-i pun în valoare exact calitățile principale: funcționarea excelentă pe timp de noapte, la expuneri prelungite și declanșarea cu ajutorul telecomenzii (o dovadă a calităților aparatului e faptul că, dacă realizezi o poză îngrijită și o editezi corespunzător, ea ajunge să fie acceptată de o agenție de stock photography precum DreamsTime - și astfel se spulberă mitul conform căruia ai avea neapărată nevoie de cine știe ce D800E ("doar" 11.997 lei în oferta F64) pentru fotografia comercială... dar mă rog, granița dintre realitate și miturile marketingului este întotdeauna poroasă).

Astfel că sunt în măsură să vă prezint mai multe imagini din această ultimă seară, realizate cu D70-ul la ora albastră, în centrul vechi al Clujului (str. Mihail Kogălniceanu și Baba Novac) și piața Ștefan cel Mare. Obiectivele vizate: Biserica Reformată fortificată, Bastionul Croitorilor și Catedrala Greco-Catolică "Martirii Secolului XX", aflată încă în construcție.

Pentru a prezenta potențialul aparatului, am decis să nu editez deloc imaginile, exceptând aplicarea semnăturii. Pentru un maxim de detalii, am utilizat fișierele NEF generate de aparat, convertite cu Adobe Camera RAW 6.5 (păstrând parametrii expunerii pe Default).






 O excepție o reprezintă ultima imagine, unde am redus vibranța culorilor și am îndreptat perspectiva (corecții aplicate exclusiv din Camera Raw).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.