FotografieCluj.BlogSpot.RO

vineri, 19 iulie 2013

Nikon 55-300 vs Nikon 70-300 - Teleobiective in test comparativ

Dorim să fotografiem subiecte aflate la distanță, precum păsări în mediul lor natural, avioane pe cer, sau chiar detalii de arhitectură aflate la mare distanță.

Pentru aceasta, e clar că focala oferită de obiectivul kit, sau chiar de cele all-around (ajungând până la 105-135 mm) nu va fi suficientă, iar pierderea de luminozitate a unor obiective precum Tamron 18-270 este mult prea accentuată la capătul superior al focalei (unde diafragma maximă e de doar f/6,3).

Este preferabil așadar să dispunem de un obiectiv pentru focalele scurte (eventual chiar un superangular, ca de exemplu Tokina 12-24, cu un unghi de cuprindere incomparabil mai larg decât al obiectivului kit) și de un teleobiectiv bun, pentru scenele îndepărtate (acesta putând fi folosit cu succes și pentru portrete.

Dacă exceptăm soluțiile profesionale costisitoare (cu prețuri ce pornesc de la pragul de 6000 lei, dar care într-adevăr ne oferă avantajul unei diafragme constante pe întreaga plajă focală), rămânem cu teleobiectivele destinate fotografilor entuziaști, cu prețuri de până la 2200 lei (ca nikonist, m-am concentrat pe echipamentele produse de această firmă).

Am exclus din start teleobiectivul 55-200, o soluție despre care pot spune că e de buget... și cam atât. Având montura de plastic și o optică mediocră, este cel mai adesea achiziționat în kit-uri double zoom, cu aparatele DSLR pentru amatori, precum Nikon D3100 - aparat pe care l-am recenzat pe larg - sau succesorul său, D3200, aparat al cărui preț a scăzut destul de mult, la doar 1900 lei în oferta F64.

Rămân așadar ca soluții totuși abordabile Nikon 55-300, un obiectiv gândit pentru aparatele DX (cu senzor crop) și 70-300, dedicat aparatelor full-frame FX (dar care va funcționa fără probleme și pe "suratele" lor mai mici).

Să clarificăm un lucru: pe același aparat (testul de față a fost realizat cu D3100-le meu), la aceeași focală în milimetri, obiectivele vor oferi exact aceeași mărire și încadrare. Factorul de crop, noțiune care îi derutează adesea pe începători, ar trebui înțeles în felul următor:  pentru a obține aceeași imagine ca la 300 mm pe un senzor DX (APS-C), pe full-frame avem nevoie de 450 mm.

Și invers, unghiul de cuprindere corespunzător focalei de 300 mm de pe full-frame va fi obținut utilizând focala de 200 mm pe un aparat cu senzor APS-C.

În schimb, este indiferent dacă pe un aparat cu senzor APS-C folosim un obiectiv de 300 mm DX sau FX, obiectul din imaginea finală va avea exact aceleași dimensiuni.

Cele două obiective se diferențiază însă prin alte aspecte, esențiale:

- Avantaje ale 70-300 față de 55-300:

  • 70-300 e semnificativ mai rapid în focalizare decât 55-300; în plus, motorul de focalizare nu rămâne permanent angrenat, decuplând inelul de focalizare manuală după realizarea clarului. Astfel, putem interveni manual asupra acestuia, fără să trecem de tot obiectivul în modul manual de la comutatorul dedicat.
  • Stabilizatorul de imagine (VR) dispune, pe 70-300, pe lângă modul de lucru implicit, și de unul intitulat Active - optimizat fiind pentru fotografierea subiectelor în mișcare. Acest lucru este excelent, întrucât teleobiectivele sunt cel mai adesea folosite la fotografierea de păsări sau sport - unde urmărirea corectă a subiectului este esențială.
  • Chiar la fotografierea subiectelor statice, optica de calitate superioară își va spune cuvântul, unele detalii fine fiind mai bine definite în imaginile realizate cu 70-300 decât în cele fotografiate cu frățiorul 55-300.
Totuși, nici 55-300 nu e tocmai de lepădat. Evidențiem așadar următoarele avantaje ale 55-300 față de 70-300:
  • Unghiul de cuprindere la focala cea mai scurtă al 55-300 e (evident) mai larg decât cel al 70-300-lui (utilizând un aparat cu senzor DX): 28 grade 50 minute, față de 22 grade și 50 minute (în schimb, dacă am utiliza obiectivul 70-300 pe un aparat full-frame, unghiul de cuprindere la focala de 70 mm ar fi de 34 grade și 20 minute).
  • 55-300 e mai ușor și mai compact decât 70-300 (530 grame față  de 725; 12,3 cm lungime, față de 14,35 cm).
  • 55-300 utilizează filtre cu diametrul de 58 mm, mai ieftine decât cele de 67 mm de pe 70-300.
  • Prețul unui obiectiv 55-300 mm e de 1299 lei în oferta F64, pe când al unui 70-300 mm e semnificativ mai mare - 2199 lei, la același distribuitor.

Mulțumită Digital Pro Foto, distribuitorul clujean al F64, am avut ocazia de a testa comparativ cele două obiective, într-o după-masă, pe bd. 21 Decembrie din Cluj. Întrucât evident nu puteam testa decât un singur obiectiv o dată, am realizat întâi câteva cadre-martor cu 55-300-le meu, iar apoi am realizat aceleași cadre cu 70-300-le (cu rezerva, desigură, că perspectivele cele mai largi au fost la 70 mm, nu la 55).

Din acest motiv, m-am oprit asupra unor cadre statice, din zona blocului Sora, precum și a unor detalii înfățișând Biserica Unitariană.

(55-300 și 70-300, testate la focalele cele mai scurte: 55, respectiv 70 mm).

(55-300 și 70-300, testate la focala cea mai lungă, 300 mm. Se observă mărimea identică a obiectelor, indiferent că e vorba de obiectivul DX 55-300, sau de cel full-frame, 70-300).

și

(70-300 (dreapta) are un ușor avantaj la redarea detaliilor fine, cum ar fi acoperișul de țiglă și dantelăriile din piatră).

În continuare, câteva instantanee realizate cu teleobiectivul 70-300 mm, f/4,5-5,6 VR:





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.