FotografieCluj.BlogSpot.RO

luni, 11 noiembrie 2013

Workshop de fotografie pe film, organizat de ArtSpace, sub indrumarea lui Soos Attilla

Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, am participat la un workshop de fotografie pe film, susținut de reputatul fotograf clujean Soos Attilla și organizat de Asociația ArtSpace din Sighetul Marmației.

După o prezentare teoretică, am primit un film alb-negru cu procesare manuală, pe care am putut fotografia timp de o oră și jumătate, după care am revenit în camera obscură pentru a developa filmele și a le mări pe hârtie.

A fost o ocazie excelentă atât de a vedea pe larg aceste procedee, cât și de a le exersa personal: după o demonstrație practică, fiecare dintre noi și-a mărit propriile poze, ce au fost montate apoi într-o expoziție, la Zorki Photo Cafe (Str. Ion Rațiu nr. 10, Cluj-Napoca).


Prezentarea teoretică a vizat aspecte de la modul în care ar trebui să gândim cadrele, anticipând ce vom fotografia cu ochii minții - lucru esențial în absența funcției Image Review de pe aparatele digitale, o eventuală refotografiere pentru a corecta o greșeală de expunere sau de plasare a punctului de focalizare, după ce am verificat imaginea pe LCD, fiind imposibilă datorită nevoii de a developa filmul în prealabil - acesta fiind, de altfel, următorul punct pe agenda workshop-ului.

Am avut ocazia de a experimenta fiecare dintre noi toți pașii necesari procedurii de developare a filmului, pe care i-am surprins în imagini, astfel că le puteți vedea mai jos:

Întrucât la terminarea ultimei poziții de pe film, aparatul îl rulează complet în casetă (pentru a preveni astfel deterioarea sa accidentală înainte de developare), este necesar să-i extragem capătul, folosind un dispozitiv specializat.

În imaginea de mai jos, trainer-ul nostru, Soos Attila, fotograf cu mai bine de două decenii de experiență, demonstrează utilizarea extractorului de filme Kaiser #4132:


Decuparea colțurilor filmului, astfel încât acesta să poată
avansa nestânjenit pe rola spiralată din tancul de developare:


Astfel ar trebui să arate la final:

Filmul utilizat a fost un Fomapan Classic cu ISO 100, dedicat exclusiv developării manuale.


Axul tancului cu cinci spirale, ce permit developarea simultană a unui număr egal de filme:

În mod evident, nu vă pot prezenta nicio imagine din momentele develpării efective a filmelor, aceasta fiind o operațiune ce trebuie să aibă loc în întuneric absolut. Ce este important de reținut este că pașii sunt: îmbăierea filmelor în revelator, agitarea lor periodică, urmată de clătire și apoi îmbăierea în fixator. Întreaga procedură a durat (însumat) cca. 10 minute, timpii exacți fiind comunicați de producătorul fiecărei soluții.

Am fotografiat însă tancul după finalizarea developării, când acesta era pus la clătit - operațiune necesară pentru a nu rămâne impurități pe film, ce ar fi vizibile ca niște pete:


După aceea, fiecare și-a pus filmul la uscat - literalmente - pe o sfoară:


După uscare, filmul urmează plasat în suportul dedicat al aparatului de mărit, care va proiecta imaginea pe hârtia fotosensibilă, pentru un răstimp dat. Maniera e similară cu fotografierea, dacă ne gândim prin analogie, locul scenei contemplate la declanșare fiind luat de imaginea de pe film, iar cel al filmului din aparatul de fotografiat, de hârtia foto.

Aparatul de mărit:

N.B.: Fotografierea aparatului a avut loc cu câteva minute înaintea începerii ședinței de mărire a fotografiilor de pe film, această operațiune nefiind permisă decât în întuneric, exceptând o slabă lumină roșie, ce nu afectează filmul alb-negru.

Previzualizarea imaginii, înaintea amplasării hârtiei foto (operațiune ce se efectuează obligatoriu cu filtrul roșu aplicat pe obiectivul aparatului de mărit, pentru a evita ca lumina de previzualizare să voaleze hârtia):


După expunerea ce durează câteva zecimi de secundă (determinate experimental, pe o probă de hârtie foto), hârtia e scufundată în tava cu revelator, preț de câteva minute. Vom vedea aici aspectul imaginii, apărând treptat pe foaia inițial albă. Apoi, clătim poza în tava cu apă și o mutăm în tava cu fixator, unde va rămâne alte câteva minute.

Cele trei tăvi: revelator, apă, fixator:


Din tava cu fixator, pozele mai trebuie duse o dată la clătit, după care pot fi puse la uscat, într-o manieră similară filmelor de mai devreme (pe sfoară) :).

Mai jos, puteți vedea câteva din imaginile mele, ilustrative pentru tema stabilită de organizatori - dinamism - și pentru cea aleasă de mine - retro (am considerat-o cea mai potrivită pentru o sesiune de fotografie alb-negru).

Am aplicat unul din sfaturile de la începutul workshop-ului, de a-mi nota parametrii expunerii pentru fiecare cadru, realizând un "EXIF offline" al întregului film. Astfel, vă pot prezenta timpul de expunere și diafragma utilizate (ISO 100, obiectiv de 50 mm Nikon f/1,8 AF-D, aparatul folosit fiind Nikon F60).

Următoarele imagini au fost incluse în expoziția ce va fi găzduită de Zorki Photo Cafe, timp de două săptămâni:


1/90 sec., f/16

1/250 sec., f/8

1/60 sec., f/19

1/250 sec., f/2

Alte patru imagini, pe care nu le-am mărit pe hârtie, în timpul limitat avut la dispoziție, dar am constatat că sunt chiar reușite la scanarea filmului:
1/500 sec., f/4

1/15 sec., f/2,8

1/125 sec., f/5,6

1/90 sec., f/16

Un comentariu:

  1. Salutare,
    Analog Mania promovează arta şi tehnologia anlogică.
    Este deschisa sesiunea de aplicatii pentru ediţia 2014.
    Mai multe detalii aici http://www.analogmania.ro/?page_id=137
    Apreciem orice colaborare si distribuire a informatiei.
    Multumesc,
    Emil Kindlein
    Director festival

    RăspundețiȘtergere

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.