FotografieCluj.BlogSpot.RO

sâmbătă, 7 decembrie 2013

O vedere superangulara asupra centrului Clujului cu obiectivul Sony SAL 11-18 mm f/4,5-5,6 DT

Continui prezentarea echipamentelor Sony pe care am avut fericita ocazie să le testez, cu obiectivul superangular 11-18 mm, f/4,5-5,6.

Grație unghiului generos de cuprindere, de 104 grade la focala de 11 mm, acesta poate fi folosit cu succes în fotografia de arhitectură urbană, permițându-ne să nu ciuntim clădirile chiar dacă singurul loc de unde le-am vedea nestingheriți ar fi extrem de aproape de acestea.

Scăpăm astfel de cabluri, colțuri ale altor clădiri sau oamenii care ne-ar trece prin cadru, obținând o fotografie curată, fără elemente deranjante.

Insist asupra aspectului anterior amintit deoarece nu de puține ori am dori să trimitem o imagine într-o expoziție, sau chiar către agențiile de stock photography, pentru a avea neplăcerea ca, deși ne aminteam că avem o fotografie bună din locul dorit, să nu găsim ce trimite.

Fie ne-a apărut un om într-un colț al cadrului și un crop ar strica echilibrul imaginii, fie apare o reclamă colorată într-unul de punctele de forță, fie pur și simplu sunt prea multe cabluri pe cer...

Am observat că, de regulă cu cât te îndepărtezi de subiectul dorit, cu atât riști să ai în cadru mai multe elemente nedorite. Nu degeaba spunea maestrul Robert Capa că dacă fotografia ta nu e bună, înseamnă că nu ai fost destul de aproape...

Iar uneori singura soluție pentru a te apropia îndeajuns de un reper de arhitectură, fie el clădire sau monument, fără a-l ciunti (greșeala cea mai frecventă a începătorilor), este de a avea obiectivul potrivit, mai precis un superangular (sau ultra-wide dacă e să folosim denumirea engleză).

La 2998 lei, Sony 11-18 mm e probabil cel mai rentabil obiectiv ultra-wide oferit de un producător de aparate (pentru Nikon și Canon, obiectivele mai ieftine sunt oferite de Tamron și Sigma, cu pierderile de calitate de rigoare, sau de Tokina - al cărui 11-16 mm, despre care am mai scris,  are aproximativ același preț, însă se găsește mai greu pe piață, lipsind de multe ori de pe stoc).

Dar să vedem mai bine câteva cadre realizate în Piața Unirii din Cluj, chiar când se construia patinoarul și erau pregătite căsuțele pentru târgul de Crăciun de anul acesta.



Putem cuprinde în cadrul nostru, de la distanță de câțiva pași, întregul ansamblu statuar Matei Corvin și să-l plasăm în contextul zonei, lăsând să se distingă perfect Biserica Sfântul Mihail din planul secund.


Perspectiva largă ne permite și să recreăm senzația privitorului în fața reperului de interes turistic pe care am avea-o cu ochiul liber (unghiul de cuprindere când ținem ambii ochi deschiși e de până la 120 grade).

Umbra subsemnatului, proiectată pe o lungime considerabilă de soarele unei dimineți de iarnă:

Vedere de ansamblu asupra Pieței Unirii, realizată dintr-un singur cadru, la focala de 11 mm.


Și călătorii solitari vor aprecia obiectivul Sony 11-16 mm, în special pe aparatele cu ecran rabatabil, precum SLT-A57-le pe care l-am testat eu. Grație unghiului de cuprindere amplu și a câmpului de profunzime adânc (cunoscut fiind că acesta se extinde odată cu scăderea focalei), e posibil să ne realizăm autoportretul și, în același timp, să avem și reperul de arhitectură vizat redat clar.


Mai jos, o panoramă a Pieței Unirii, realizată prin asamblarea în Photoshop Elements a doar trei cadre trase cu obiectivul Sony SAL 11-18 mm f/4,5-5,6 DT.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.