FotografieCluj.BlogSpot.RO

luni, 16 decembrie 2013

Ziua portilor deschise la Teatrul National Cluj. Performanta Q Quartet, vazuta cu obiectivul Revuenon 135 mm f/2,8 M42

Sâmbătă, 14 decembrie 2013 a avut loc cea de-a doua ediție a Zilei Porților Deschise la Teatrul Național Cluj.

Dacă prima ediție, ce a avut loc în luna martie a aceluiași, despre care ați putut citi despre ea în paginile blogului, s-a axat pe prezentarea arhitecturii Teatrului ridicat în 1906 de austriecii de la Helmer u. Fellner, în afară de aceasta publicul având acces doar la un moment de repetiții, această a doua ediție a adus un program mult diversificat, incluzând scurte spectacole, întâlniri cu actorii, un atelier de machiaj și o expoziție a studenților UAD.
M42 Lens Adapter for Nikon AF Mount D700 D300 D7000 D5100 D3100Adaptor M42-Nikon,
6,17 USD în oferta TinyDeal China

Am decis să mă concentrez pe două aspecte: realizarea unor panorame interioare, prin alipirea mai multor fotografii, pe care le veți putea vedea într-un articol din zilele viitoare și, aspect imposibil cu alte ocazii, fotografia de spectacol.

E deja arhicunoscut publicului spectator avertismentul ce însoțește începutul fiecărei piese: Vă rugăm să vă închideți telefoanele mobile; fotografierea și filmarea sunt strict interzise pe durata întregului spectacol, putând întâlni excepții practic doar de două ori pe an: la spectacolul de absolvire al elevilor Liceului de Coreografie și la Ziua Porților Deschise.

Nu aș fi pierdut așadar sub nicio formă ocazia de a fotografia într-un spectacol, lucru imposibil în restul anului. Pentru aceasta, am utilizat un teleobiectiv fix vintage pe care l-am achiziționat în septembrie din consignația Foto Hobby Shop București, Revuenon 135 mm f/2,8, însă care rămâne extrem de actual, datorită luminozității mari și a calității lentilelor.

Evident, pentru montarea pe Nikon D90 am avut nevoie de adaptorul M42-Nikon pe care îl puteți vedea în imaginea din dreapta-sus (în România, în oferta F64 apare un adaptor similar la 81 lei, însă nu e pe stoc de câteva luni bune, de dinainte de a-mi cumpăra obiectivul). Așadar, mi l-am cumpărat de la producătorul chinez, împreună cu alte câteva accesorii foto (ați putut deja citi despre setul de tuburi macro, în articolul precedent).

Urcând sensibilitatea ISO la valori de 800 până la 1250, am putut fotografia din mână, la timpi de 1/160 sec., minimizând astfel riscul apariției neclarității de mișcare.

Mai jos, puteți vedea câteva imagini înfățișându-i pe instrumentiștii de la Q Quartet în recital:


Totul a fost perfect posibil grație diafragmei luminoase, de f/2,8, grație căreia m-am putut folosi exclusiv de lumina ambientală pentru realizarea fotografiilor. În acest fel, e păsrtată atmosfera din timpul spectacolului, lucru imposibil la fotografierea cu blitz, care ar eclipsa total luminile de pe scenă. Pe de altă parte, teleobiectivele profesionale au prețuri ce pornesc de la 4000 lei și depășesc adeseori pragul de 10.000 lei, astfel că folosirea unui teleobiectiv vintage pe montură M42, cu adaptorul de rigoare, se poate dovedi cea mai rentabilă soluție (am plătit 350 lei pentru Revuenon-ul de 135 mm, f/2,8).

Focalizarea se realizează, evident, exclusiv manual, însă pe aparatele Nikon acest lucru nu e o problemă: în momentul în care am realizat corect punerea la punct, ni se va aprinde în colțul stânga-jos a ecranului indicatorul Focus Confirmation (o bulină verde). Cu puțin antrenament, vom reuși să focalizăm manual cu o precizie mai mult decât mulțumitoare, după cum se poate vedea din imaginile de față.










Imaginea din dreapta ilustrează orientativ raportul de mărire oferit de focala de 135 mm,pe formatul de senzor APS-C (pe full-frame, am avea nevoie de 200 mm pentru aceeași mărire). Am fotografiat din extrema stângă a sălii, balconul din extremitatea dreaptă.




Cum corectăm problema focalizării la infinit a obiectivului M42:

Este cunoscut faptul că, la utilizarea obiectivelor M42 pe alte monturi, ca urmare a interpunerii adaptorului de câțiva mm grosime între corpul aparatului și obiectiv, se pierde posibilitatea focalizării la infinit, iar noi vom putea face clarul abia până la distanțe de cca. 15-20 metri.

Putem desigur focaliza la infinit folosind un adaptor cu lentilă de corecție, însă ca urmare a apariției unui element suplimentar de sticlă într eaparat și obiectiv, vom înregistra unele pierderi de claritate și aberații cromatice în soare puternic.

Soluția constă în îndepărtarea unui șurubaș, care blochează în mod normal cursa inelului de focalizare a obiectivului, pentru a nu putea trece de poziția marcată ca Infinit. Nu e o intervenție dificilă, eu am făcut acest lucru singur pentru Revuenon-ul meu (și am blocat pin-ul diafragmei, pentru a o ajusta manual nestingherit), iar acum mă bucur de întregul său potențial, pe aparatul meu Nikon.

Voi reveni într-un articol viitor cu mai multe detalii despre cum puteți face acest lucru.

4 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Revuenon 135 mm f/2,8 e singurul obiectiv M42 pe care il detin.

      Ștergere
  2. Astept detaliile modificarii. :)
    Ai ajustat si inelul de distanta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca te referi la inelul de focalizare, nu a fost nevoie de ajustari suplimentare, acesta se invarte liber; totul e, dupa deblocare, sa nu incerci sa focalizezi la distanta mult prea mica de subiect - caz in care ai simti ca partea mobila din interiorul obiectivului se atinge de oglinda DSLR-ului.

      Asadar, ce as recomanda este un minim de atentie, sa eviti invartirea inelului de focalizare dincolo de marcajul indicand distanta minima de focalizare.

      Daca te refereai la inelul adaptor, acestuia nu i-am facut nicio modificare si nu am incercat adaptarea monturii (desi am intalnit pe piata obiective care au fost supuse cu succes unor astfel de modificari).

      Acest lucru e posibil daca ai nu doar cunostinte de mecanica, ci si acces la un strung... dar implica, evident, unele riscuri. Cu alte cuvinte, e posibil sa slefuiesti flansa obiectivului intr-atat incat sa compensezi grosimea adaptorului M42 si astfel sa nu mai ai nevoie de a debloca inelul de focalizare, dar exista oricand riscul deteriorarii iremediabile a obiectivului, in cazul in care manevra nu se executa corect sau se indeparteaza prea mult metal.

      Cred ca a fost mai mult un experiment pe care mi-am dorit sa-l fac, in prezent as spune ca mai mult merita sa-ti cumperi direct un obiectiv vintage pe montura Nikon - nu sunt cu mult mai scumpe decat M42-urile. Asta, desigur, daca nu cumva ai si un SLR pe film cu montura M42 (Zenit, Revueflex etc.), caz in care s-ar justifica pe deplin achizitia unui obiectiv M42, pe care l-ai putea folosi cu adaptor pe aparatul digital si fara, pe cel cu film.

      Ștergere

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.