FotografieCluj.BlogSpot.RO

marți, 14 ianuarie 2014

Somesul la apus cu filtrul ND 16x, dar si in expuneri tip HDR

Vă prezentam, în articolul precedent, modul în care putem folosi filtrul cu densitate neutră pentru a prelungi timpul de expunere, astfel încât să putem fotografia cursuri de apă, imprimându-le un aspect de văl de mătase, ca desprins dintr-un vis.

Am continuat experimentele, utilizând filtrul ND de data aceasta pentru a surprinde cursul Someșului la intrarea în Cluj cu un aspect similar celui din fotografia nocturnă, doar că la momentul apusului, astfel încât orizontul să fie cât mai frumos colorat în roșu, de ultimele raze ale soarelui din ziua respectivă.

(2,74 USD în oferta TinyDeal China)

Ideea din spatele fotografiei de mai jos a fost aceea că am dorit să confer un aspect difuz, mat, cursului apei, ce pare astfel înghețată, lucru pentru care am avut nevoie de o expunere de 15 secunde.


Problema este că, întrucât cerul este semnificativ mai luminos decât suprafața apei, fie riscam să-l "ard" complet, obținând o întinsă suprafață alb-murdară, fără detalii, fie nu aș fi obținut efectul dorit în cazul apei - care risca să pară greșit expusă. 

Puteți vedea mai jos cum ar fi arătat fotografia fără niciun filtru și fără post-procesare:


Mai există, desigur, încă o variantă, ce se bazează pe artificii pur software: realizăm o expunere pentru cer, una pentru apă, iar apoi rulăm o aplicație pentru extinderea intervalului dinamic (High Dynamic Range).

Această imagine a fost obținută prin suprapunerea, cu ajutorul aplicației gratuite Luminance HDR, a două expuneri înfățișând aceeași scenă, a Someșului văzut la apus. 
Rezultatul este în bună măsură similar utilizării filtrului, cu dezavantajul că, urmare a mișcării norilor dintre cele două cadre, a trebuit să intervin cu Blur Tool pentru a estompa zonele în care aceștia nu se suprapuneau vizibil între cele două cadre.

Rămâne la latitudinea voastră să experimentați care din metode dă rezultate optime, precum și dacă se justifică achiziția unui filtru, sau dacă e suficientă postprocesarea adecvată a fișierului.

Însă, orice cale ați alege, cel mai important este să realizați cadrele cât mai clare, neafectate de niciun tremur... cu alte cuvinte, să montați aparatul pe un trepied cât mai stabil.

Personal, aș recomanda un Manfrotto MK-394H, un trepied rigid, dar care vă conferă libertatea maximă de orientare a aparatului, pentru încadrări optime.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.