FotografieCluj.BlogSpot.RO

joi, 13 martie 2014

Fotografie nocturna in soarele dupa-amiezii cu filtrul Hoya ND400x

De multe ori, când fotografiem obiective turistice în scopuri comerciale, e mai ușor să tragem cadrele dorite pe timp de noapte, pentru ca, folosind timpi lungi de expunere, să eliminăm din cadrul nostru pietonii sau automobilele aflate în trecere (lucru cu atât mai necesar în țările cu reguli stricte privind dreptul la intimitate, precum Germania).

Evident, ne-am dori și imagini diurne cu obiectivele în cauză, însă cum zonele de maxim interes sunt înțesate de turiști, devine dificil, dacă nu imposibil, a obține un cadru fără oameni.

Aici ne vine de ajutor un filtru ND, după cum veți vedea în cele ce urmează.

Practic, singurul "secret" al fotografierii cadrelor urbane fără oameni și mașini este de a folosi timpi lungi de expunere și pe timp de zi. În acest scop, vom folosi un filtru cu densitate neutră pentru a diminua cantitatea de lumină ce pătrunde pe senzorul aparatului foto, determinând astfel o creștere proporțională a timpului de expunere.

V-am prezentat deja câteva cadre experimentale realizate cu filtrul ND Hoya 400x; a venit momentul realizării unui test mai cuprinzător, în care nu doar să verificăm funcționalitatea filtrului, ci chiar să compunem unele fotografii mai interesante (sau să recreăm unele imagini nocturne, doar că în lumina splendidă a unei după-amiezi de primăvară).

Am luat așadar DSLR-ul, trepiedul și filtrul cu densitate neutră și am pornit la plimbare prin centrul Clujului, oprindu-mă întâi în piața Avram Iancu, iar apoi în cea a Unirii.


Primul cadru a fost tras fără filtru, la 1/250 sec., f/16. Observăm că, la un timp atât de scurt, aparatul a "înghețat" mișcarea oamenilor, iar automobilele sunt toate redate pefect clar... toate OK, doar că prezența atâtor elemente ne încurcă, aglomerând scena.

Am montat așadar filtrul cu densitate neutră pe aparat și am tras cadrele de mai jos:


3 sec., f/18. Se observă deja că, grație timpului lung folosit, tot ce mai rămâne din trecerea automobilelor sunt dârele de mișcare.



3 sec., f/18. Filtrul își face cu brio efectul, însă, spre deosebire de noapte, ca urmare a luminii puternice nu vom putea folosi timpi de ordinul zecilor de secunde. Trebuie așadar să fim noi atenți când pornesc coloanele de mașini și să declanșăm doar după ce au luat un pic de viteză.


Am păstrat aceiași parametri și în cazul ultimelor două imagini. În acestea, se observă efectul folosirii unui timp lung de expunere asupra oamenilor: cei în mișcare rapidă vor fi șterși complet, iar cei mai lenți vor apărea ca niște umbre fantomatice.


Din păcate, filtrul ND nu ne poate scăpa de obiectele statice aflate nelalocul lor în cadru, sau de oamenii nemișcați. Ajunge însă ca aceștia să-și miște cât de puțin capul pentru ca figura lor să se încețoșeze de la sine, nemaifiind nevoie de artificii software pentru a le face fețele de nerecunoscut (condiție impusă de agențiile de stock photography pentru a ne accepta imaginile, fără a leza drepturile persoanelor apărute accidental în cadru).

Constatăm așadar efectul benefic al filtrului ND, acesta fiind un accesoriu excelent pentru fotografia de arhitectură, în special în zonele aglomerate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.