FotografieCluj.BlogSpot.RO

marți, 1 aprilie 2014

La varsta de 3 ani... al meu Nikon D3100, cine altcineva?

Parcă nu-mi vine să cred că au trecut deja trei ani de la sfârșitul lui martie 2011, când mi-am achiziționat primul DSLR, un Nikon D3100... parcă a fost ieri și, în același timp, acum o veșnicie.

Lăsând sentimentalismele la o parte, ce e sigur e că am folosit intens aparatul în tot acest răstimp, realizând nu mai puțin de 34.755 cadre... multe pur experimentale, dar și suficiente care să fi fost acceptate în expoziții sau de către agențiile de fotografie comercială.

Aș spune că m-am descurcat chiar bine cu aparatul, dat fiind că e vorba de un model entry-level... deși tocmai simplitatea e în același timp unul din marile atuuri ale aparatului.

Într-adevăr, de cele mai multe ori posesorii de D3100 sunt luați peste picior de fotografii experimentați și cu dotări mai scumpe, aceștia susținând, cu aroganță, că "ăla nu-i aparat". De acord, nu e un aparat cu care să fotografiezi cu prea mare succes evenimente sportive (sistemul său de focalizare fiind mult mai lent decât cel de pe aparatele de clasă superioară), sau cu care să faci fotografie profesională de studio (nu permite, de exemplu, reglarea temperaturii de culoare în grade Kelvin și nu poate fi declanșat cu telecomanda în infraroșii)... dar asta nu înseamnă că ar fi un aparat prost.

Din contră, dacă stau să socotesc, am făcut cu el în medie 223 cadre pe săptămână - valoare clar peste nevoile amatorului obișnuit, căruia i se adresează aparatul. În tot acest răstimp, singura ocazie când aparatul a dat rateuri a fost pe la 17700 cadre, într-o zi cu arșiță dogoritoare, de la sfârșitul lui iulie 2012.

Trăsesem o serie mai lungă de cadre (cca. 260), într-un interval scurt de timp (două ore și jumătate), cu soarele bătând direct pe aparat. Atunci am primit sinistrul mesaj "Shutter error. Press again to release", care indică o eroare a obturatorului, acesta refuzând să se deschidă, cadrul rezultat fiind complet negru. Din fericire, nu a fost vorba de defectarea celei mai importante piese a DSLR-ului, ci doar de o eroare cauzată de supraîncălzire.

După o pauză de câteva minute la umbră, aparatul și-a revenit la normal și nu am mai întâlnit niciodată până acum eroarea respectivă (și sper să nu o reîntâlnesc prea curând... nu de alta, dar DSLR-urile entry-level nu sunt tocmai renumite pentru fiabilitatea lor, durata de viață a obturatorului, de 100.000 cadre, fiind mai degrabă o estimare optimistă).

În rest, în doar două alte cazuri am mai avut probleme legate de încălzire, acelea nedatorându-se însă aparatului ci stabilizatorului de imagine (VR) din obiectivul 18-105 mm: după puțin peste 100 cadre în soare puternic, în loc să compenseze vibrațiile, obiectivul le amplifica, simțindu-se chiar un tremur de-a lungul obiectivului. O pauză de cca. 15 minute, cu aparatul la umbră, rezolvă problema. Sau putem, la o adică, schimba obiectivele și continua sesiunea foto.

Altfel, ce mi-a plăcut cel mai mult la D3100 a fost ușurința excelentă în utilizare și explicațiile detaliate, oferite la tot pasul, menite a ghida fotograful începător - și pot spune că am învățat multe cu el, și că l-aș recomanda oricărui pasionat de fotografie aflat la început de drum (mai ales că acum un Nikon D3100 second-hand poate fi găsit chiar la 600-700 lei, cu peste un an de garanție).

Oricum, la prețul acesta de revânzare eu nu aș renunța la el (fusese 2499 lei în 2011), mai bine îl țin pentru situațiile în care am nevoie de două configurații de obiective la îndemână.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.