FotografieCluj.BlogSpot.RO

marți, 9 august 2016

Povesti nespuse din spatele unor chipuri, cu Tamron 70-300 mm f/4-5,6 DI LD Macro pe montura Nikon

Anul trecut, Untold Festival a fost o bucurie si pentru fotografi, multumita concursului Untold Faces: participantii trebuiau sa realizeze cate 100 fotografii infatisand publicul de la festival, organizatorii oferindu-le in schimb bilete de o zi, cu care puteau lua parte la concerte.

Anul acesta, datorita alertelor privind unele amenintari teroriste emise de autoritati dar si, probabil, pentru a controla mai bine fluxul de imagini care transpar in media, nu a mai fost permis accesul cu aparate DSLR sau mirrorless la festival, untoldistii trebuind sa se multumeasca cu camerele foto de pe telefoanele mobile - prin natura lor, cu performante extrem de limitate in conditii de lumina slaba.

Din fericire, a ramas in continuare posibila fotografierea in spatiul public. Si cum atmosfera de festival se intindea mult in afara ariei imprejmuite din Parcul Central, intreg Clujul fiind cuprins de o senzatie de petrecere si voie buna, o plimbare prin parc a fost probabil cea mai buna ocazie de a surprinde in imagini chipurile participantilor la Untold Festival.

Va prezint in cele ce urmeaza o versiune proprie, neoficiala, de imagini in stilul promovat de concursul Untold Faces din 2015, redand cateva din chipurile celor care s-au indreptat spre, sau dinspre locatiile de desfasurare a editiei 2016 Untold Festival.

Toate fotografiile au fost realizate cu Nikon D90 si Tamron 70-300 f/4-5,6 DI LD Macro, un teleobiectiv de buget redus, dar care, in conditii de lumina suficienta se poate dovedi excelent pentru fotografia de portret si pentru surprinderea instantaneelor in stil fotojurnalistic.

Dar mai bine sa va prezint in continuare cateva cadre, complet needitate, asa cum au fost obtinute direct din aparat, pentru a evalua performantele obiectivului. 

1/320, f/4, 105 mm. La doar 435 grame, Tamron 70-300 e un teleobiectiv mic si usor, pe care merita sa-l avem cu noi in geanta foto si sa-l instalam rapid, atunci cand ne apare un subiect pe care sa-l fotografiem la o focala mai lunga. Evident, am regasi focala de 105 mm si pe un obiectiv all-around ca Nikon 18-105 mm, insa diafragma maxiam a acestuia la capatul tele e de f/5,6, cu o treapta mai inchisa decat cea permisa chiar si de acest teleobiectiv ieftin (de regula poate fi cumparat la pretul de 580 lei, insa uneori poate fi gasit chiar la preturi mai mici, ca parte a unor promotii).

 1/320, f/4, 110 mm. Subiectul redat clar si fundalul care se pierde progresiv in neclaritate sunt reteta standard pentru fotografiile infatisand persoane. Si, dupa cum o cer principiile street photography, subiectul trebuie fotografiat in maniera neregizata, cat mai natural cu putinta.



1/250, f/4,2, 125 mm.  Pasionatii curentului street photography vor aprecia cu siguranta faptul ca se pot apropia de subiectele fotografiate fara sa artraga atentia asupra lor si, astfel, sa nu modifice comportamentul personajelor surprinse - lucru cu atat mai important cand fotografiem mai multe persoane.


1/320 sec., f/4,8, 200 mm. Ochelari Ray Ban, smartphone Sony cu camera seria G si o manichiura provocatoare - sunt detalii care nu scapa teleobiectivului nostru, ce se dovedeste excelent la surprinderea detaliilor fine. (Am observat totusi ca de la distanta relativ mica performantele sale sunt sensibil mai bune decat cand fotografiem detalii ale peisajului, focalizand practic la infinit).


1/200 sec., f/4,5, 185 mm. Tamron-ul ne ofera un bokeh placut, subiectul fiind frumos conturat in fata fundalului usor defocalizat. Evident, la f/4,5 nu putem vorbi de un fundal la fel de pastelat ca la f/2,8, dar daca dorim totusi sa pastram subiectul in context si nu sa-l izolam complet de mediul in care se afla (o alee a parcului nu departe de drumul circulat), diafragma maxima oferita de acest obiectiv ne va fi suficienta - cu avantajul pretului mai rezonabil si a greutatii sensibil mai mici decat a teleobiectivelor cu diafragma f/2,8 constanta.

1/400, f/5, 250 mm. Focala lunga si diafragma deschisa ne permit o separatie a planurilor suficient de pronuntata, persoanele aflate in spatele subiectului nostru fiind defocalizate intr-o masura indeajuns de puternica incat sa fie evident ca nu reprezinta personaje relevante pentru scena fotografiata. 


1/1250, f/8, 70 mm. Pentru un teleobiectiv care costa mai putin de jumatate cat cel mai ieftin teleobiectiv Nikon cu focala comparabila, 55-300 f/4,5-5,6, e remarcabil faptul ca Tamron 70-300 mm f/4-5,6 DI LD Macro focalizeaza totusi relativ rapid. Cel putin cand scena e scaldata in lumina, nu vom avea probleme de focalizare, teleobiectivul de buget redus descurcandu-se, am senzatia, mai bine decat concurentul direct.


1/400, f/5,6, 85 mm. Din pacate, principala limitare a obiectivelor de buget redus ca Tamron 70-300 mm f/4-5,6 DI LD Macro e insuficienta tratare a lentilelor pentru a preveni aberatiile cromatice ce pot sa apara la fotografierea la diafragme deschise, cand fotografiem in lumina naturala la umbra (infond, cea mai buna lumina a zilei pentru fotografia de portret). Daca pe majoritatea fundalurilor e posibil ca aceste aberatii sa treaca neobservate, in special in momentul in care avem in cadru dungi negre pe fond alb, e posibil ca acestea sa apara dedublate in mov, iar albul sa nu fie perfect alb, ci sa aiba si el o usoara tenta mov.

Interesant este ca, in conditiile in care am avut doua personaje imbracate in dungi in cadru, aberatiile cromatice sunt vizibile mult mai pronuntat pe bluza primei domnisoare, cea din planul indepartat (dintr-o alta zona decat unde fusese pozitionat punctul de focalizare, implicit) scapand aproape neafectata de fenomenul de purple fringing.


 1/320 sec., f/4,5, 70 mm. Din pacate, pretul redus al obiectivului Tamron 70-300 mm a fost obtinut (si) prin renuntarea la stabilizatorul de imagine, astfel ca riscul obtinerii unor imagini afectate de neclaritatea de miscare e destul de ridicat, chiar daca evitam sa folosim timpi de expunere prea lungi la fotografierea din mana. Altfel, obiectivul a focalizat precis, exact unde a trebuit (pe telefonul folosit pentru a face, la randul sau, o fotografie).

1/1250, f/4,8, 195 mm. Combinatia dintre focala lunga si distanta mica de la care a fost surprins subiectul a permis defocalizarea puternica a fundalului, Tamron 70-300 mm dovedindu-si aici cat se poate de onorabil valentele de obiectiv de portret.

1/1250, f/4,5, 100 mm. Am intalnit uneori conditii dificile de lumina, cu un fundal sensibil mai puternic iluminat de razele soarelui, iar fata baiatului era plasata transversal pe directia de cadere a razelor soarelui, astfel ca jumatate a fost scaldata de soare, iar cealalta in umbra. Coloritul imaginii e bun, obiectivul facandu-si cu brio treaba. 

 1/800, f/4, 105 mm. Folosind o focala nu foarte lunga si apropiindu-ne de subiect, putem obtine o defocalizare placuta a fundalului, pastrand insa suficiente detalii clare incat sa ne dam seama despre ce este vorba (fantana arteziana din piata Avram Iancu, mai exact), chiar daca incadram subiectul in ceea ce se numeste "planul american" - incadrand intregul personaj, pana putin mai jos de linia taliei.


1/640, f/4,5, 70 mm. Daca fotografiem subiectul de la o distanta relativ mare, chiar la f/4,5 fundalul nu va fi defocalizat prea puternic, numeroase detalii ramanand perfect recognoscibile; din pacate, si aici sunt vizibile unele aberatii cromatice, tricoul cu sigla Untold alba pe fond negru prezentand unele dublari ale conturului, batand inspre mov.

In concluzie, Tamron 70-300 mm f/4-5,6 DI LD Macro e un obiectiv convenabil, usor si cu performante decente. Evident, nu va asteptati sa concureze cu Nikon 80-400 mm f/4,5-5,6, nici macar cu  70-300 mm ca performante... insa, daca luam in calcul si pretul, avem de-a face cu un obiectiv care ofera performante absolut onorabile, ce vor multumi numerosi pasionati ai fotografiei. Fotoreporterii si profesionistii vor trebui inevitabil sa scoata mai multi bani din buzunar...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.