FotografieCluj.BlogSpot.RO

sâmbătă, 20 aprilie 2013

Prima editie a Festivalului de Film Cluj Shorts, vazuta cu Nikon D90

Azi, 19 aprilie și mâine, 20 aprilie 2013, are loc la Cinema Victoria Cluj-Napoca Festivalul de Scurt-Metraj Cluj-Shorts, organizat de Asociația Persona.

Participând în calitate de fotograf acreditat la festival, vă voi prezenta, în cele ce urmează, perspectiva mea asupra unui eveniment aflat la prima ediție, dar care, sperăm, se va consacra în peisajul cultural clujean, oferind ocazia cinefililor să guste și acest gen de film, adeseori pe nedrept ignorat (capul de afiș fiind luat de superproducțiile hollywoodiene, multe căzute în clișeistică, sau de drame psihologice, altfel impresionante, dar totuși simpliste ca structură narativă).

Din contră, pe parcursul zilei de azi am fost plăcut impresionat de câteva scurt-metraje nu doar atent realizate, ci și relaxante - fără a cădea deloc înspre dimensiunea plictisului.

Să trecem în continuare în revistă cele petrecute pe parcursul zilei de azi.

Începând cu orele 10:00, am asistat la conferința de presă, susținută în foaierul Cinema Victoria de dl. Cătălin Sânpetrean, din partea Asociației Persona, ONG-ul căruia îi aparține inițiativa organizării festivalului, alături de membrii juriului: conf. dr. acad. Gabor Xantus, dr. Ioan Pop-Curșeu și Sergiu Matei.

Căteva date semnificative despre festival: au fost primite nu mai puțin de 453 filme, din care un număr de 86 scurt-metraje, din 25 de țări, de pe 6 continente, au trecut de filtrul de selecție, pentru a fi proiectate pe parcursul celor două zile (acestea au fost grupate spre difuzare în 11 calupuri de câte două ore. Asistăm la un veritabil regal al scurt-metrajelor, în ziua de vineri proiecțiile durând de la ora 11 la 23, și sâmbătă de la 11 la 21, cu pauze de câte 10 minute după fiecare calup).

Din cele 86 filme acceptate, 32 au fost selectate pentru a participa în competiția oficială, câștigătorul trofeului Cluj Shorts urmând a fi anunțat sâmbătă, începând cu orele 21, într-o proiecție de gală a scurt-metrajelor intrate în finala competiției. Voi fi acolo, pentru ca, de îndată ce voi avea detalii, să vă prezint îndeaproape și festivitatea de premiere.

Până atunci însă, câte ceva despre fotografiile surprinse azi: am dorit, pentru o redare cât mai fidelă a atmosferei, să fotografiez exclusiv în lumina existentă, evitând astfel alterarea scenei prin utilizarea blitz-ului. În acest sens, pe timpul conferinței de presă, am apelat la obiectivul de 50 mm f/1,8 AF-D; întrucât mi-am putut alege punctul de stație pentru fiecare cadru, absența zoom-ului nu a fost o problemă.

Din contră, faptul că am putut să nu cresc sensibilitatea ISO, peste nivelul minim de 200 de pe D90, a dus la obținerea unor imagini neafectate de granulația altfel supărătoare (am profitat, nu neg, și de soarele care a iluminat excelent foaierul cinematografului).





Mai apoi, am dorit să surprind parcursul publicului, de la identificarea afișului Cluj Shorts, achiziționarea biletului și până la pătrunderea în sala de proiecții.






Spre după-masă, am trecut la surprinderea atmosferei din sala de cinema. Aici am avut nevoie de unghiuri mult mai largi de cuprindere decât mi-ar fi putut oferi fixul de 50 mm, iar în condițiile în care am dorit ținerea sensibilității ISO sub control, oricum am fotografiat de pe trepied.

În consecință, am schimbat obiectivele, utilizând poate banalul 18-55 mm, accesorizat însă, ori de câte ori situația o cerea, cu o lentilă convertoare ultra-wide. Sacrificând astfel minimal claritatea spre extrmele laterale ale cadrului, am obținut un unghi de cuprindere suficient chiar redării întregii săli de cinema.




Alături de aceste cadre, veți putea însă veea și unul mai strâns, pe care îl găsesc simpatic tocmai prin faptul că oricare dintre noi ne-am putea regăsi în postura publicului :).


Aceasta a fost, în linii mari, prima zi a Festivalului Cluj Shorts... așteptăm însă cu mare interes să vedem ce proiecții ne va aduce cea de-a doua și, desigur, cine va repurta trofeul.

Nu uitați să reveniți, noi detalii vă așteaptă în curând!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.