FotografieCluj.BlogSpot.RO

joi, 5 decembrie 2013

Sony SLT-A57 - aparatul abordrabil pentru fotografia de actiune, testat la Cluj

Am avut de curând fericita ocazie să testez într-o plimbare de mai bine de o oră prin centrul Clujului aparatul cu oglindă semitransparentă de la Sony, SLT-A57.

Aparatul se recomandă în special prin viteza sa excelentă la fotografierea în rafală, de 12 cadre/sec., ceea ce îl face să rivalizeze cu aparate profesionale mult mai scumpe, precum Canon EOS 1D C (14 cadre/sec.), sau Nikon D4 (11 fps).

Am dorit așadar să verific comportamentul aparatului în fotografia de acțiune, după cum puteți vedea în rândurile ce urmează. 
2999 lei la reducere în oferta eMag

Pe bună dreptate își promovează cei de la Sony principala inovație, sistemul SLT (Single-Lens Translucent), ca avantos pentru fotografia de acțiune. Imaginea e preluată în permanență de electronica aparatului, o parte traversând oglinda semitransparentă pentru a ajunge pe senzorul APS-C, iar alta fiind deviată spre sistemul de focalizare și captorul vizorului electronic.

În acest mod, viteza de reacție a aparatului e îmbunătățită simțitor, acesta comportându-se mai aasemănător cu aparatele DSLR de top, decât cu cele pentru amatorii cu pretenții, cum ar sugera-o prețul său.

Unele particularități de design trădează totuși apartenența sa la clasa aparatelor de uz neprofesional: Sony A77 nu dispune de ecranul din partea superioară pentru afișarea parametrilor expunerii, iar aceștia pot fi ajustați cu o singură rotiță, nu cu două.

Obișnuit fiind de pe aparatele Nikon cu butonul +/-, mi s-a părut cel puțin interesantă abordarea celor de la Sony, care au atribuit butonului AE-Lock rolul de ajustare a diafragmei. Însă în afară că trebuie să ne întindem poate puțin mai tare degetul mare pentru a-l ține apăsat în timp ce acționăm rotița, nu am constatat alte inconveniente, decât poate că rotița e prea apropiată de butonul On/Off. Însă un canonist poate ar aprecia acest design :).

Dar să ne oprim în continuare mai bine asupra cadrelor de acțiune. Pentru menținerea permanentă a focalizării pe subiect, trebuia evident să activez ceea ce pe aparatele Nikon se numește AF-Continuous, iar pe Canon, AI-Servo.

Cei de la Sony, care veșnic fac lucrurile altfel decât producătorii "tradiționali" de aparate, dorind și să fie mai  pe înțelesul fotografilor începători, au denumit aceeași funcție  Object Tracking.



Pentru a reda senzația de viteză, am preferat să folosesc un timp de expunere relativ lung, de 1/60 sec. și să realizez panoramări ale autovehiculelor în trecere.

Evident că sistemul de focalizare se comportă cel mai bine în centrul cadrului, astfel că m-am concentrat pe aspectul tehnic, al redării clare a automobilelor și a fundalului mișcat - elementul cheie în panning - și mai puțin pe lăsarea de spațiu în direcția mișcării, cum ar cere-o canoanele compoziției artistice.

Pentru viteză maximă, am folosit un obiectiv fix, Sony SAL-50F14 care, după cum îi indică numele de cod, are focala de 50 mm și diafragma maximă de f/1,4. Deși aș fi avut și un zoom 18-270mm pentru test, pus la dispoziție de Foto Hobby Shop Cluj, am preferat fixul cel mai luminos, pentru ca umbra unei după-mese de toamnă târzie să nu aibă efect asupra comportamentului sistemului de focalizare. Astfel se explică unele încadrări poate prea strânse, precum cea imediat următoare.



Object Tracking-ul se descurcă admirabil, o dată detectat obiectul în mișcare aparatul ajustând focalizarea indiferent de poziția sa relativă la centrul cadrului. Chiar dacă mașina o ia ușor înaintea mișcării de urmărire cu aparatul, subiectul va fi clar focalizat (neclaritatea de mișcare e o altă poveste, de aceea trebuie noi să avem grijă să ne sincronizăm rotația aparatului cu viteza unghiulară a mașinii urmărite).

Realizarea unor fotografii ce amintesc de scenele de urmărire din filmele de acțiune devine astfel la îndemâna oricui:


Însă performanțele SLT-ului Sony A77 se văd probabil cel mai bine la fotografierea în rafală. Nu doar că aparatul se transformă într-o mică mitralieră când ținem apăsat declanșatorul ci, grație sistemului SLT și a faptului că nu mai e necesară ridicarea oglinzii ca pe DSLR-uri, e posibilă ajustarea expunerii permanent chiar în timpul focalizării.

Rezultatul e vizibil în seria de cadre de mai jos, ce urmăresc un Ford roșu în trecerea sa dinspre str. Napoca spre bd. Eroilor: am realizat 8 cadre, toate pe parcursul aceleiași secunde. Dintre acestea, cadrele 3,4,5,6 și 8 sunt cât se poate de bine focalizate, iar restul, deși nu ar fi publicabile singure, susțin acțiunea în desfășurarea seriei.


Pot spune că mi-a plăcut "joaca" cu Sony SLT-A77, un aparat reușit, chiar dacă oarecum diferit față de ce ne-au obișnuit eternii rivali, Canon și Nikon.

Iar concluzia experimentului este că, dacă nu doriți un aparat care să coste cât ar valora pe piața second-hand mașinile din imaginile de mai sus, seria SLT de la Sony oferă o alternativă care merită clar luată în seamă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.